søndag 12. september 2010

Bekkenløsning?

Har du bekkenløsning? Veldig mange gravide kjenner smerter i bekkenet, men det er ikke sikkert det er bekkenløsning. Diagnosen bekkenløsning er mye brukt som en samlebetegnelse på bekkenrelaterte smerter hos gravide.

I bekkenet har vi tre ledd - et foran (symfysen) og to bak (iliosacralleddet). Bekkenløsning innebærer egentlig plager/smerter fra alle tre leddene. De fleste jeg har snakket med, og meg selv inkludert, har ikke smerter i alle leddene samtidig.

Grunnen til at jeg har lyst til å skrive litt om dette er å ufarliggjøre bekkenrelaterte smerter i graviditeten. Som fysioterapeut synes jeg at det er viktig at kvinnen er trygg på hva som ligger til grunn for smertene, og at bekkenet ikke er løst. Mye smerter skyldes muskulære spenninger. I mange tilfeller fordi man går og "holder" på det "løse" bekkenet. Det er viktig å finne en god balanse mellom spenning og avspenning - bevegelse og hvile.

Som en avslutning vil jeg kommer med noen selverfarte råd til deg som sliter med bekkensmerter:
  • Ta hensyn til at du er gravid, og skru ned tempoet litt. Kjenn etter hva som provoserer smerter og hva som lindrer. For eksempel støvsuging og oppvask provoserer - trening i varmt vann lindrer.
  • Finn gode hvilestillinger, spesielt i senga. Finn frem ekstra puter og gjerne en dyne, og bygg opp under bein, rygg eller mage.
  • Er det vondt å snu seg i senga, forsøk å kjøpe et par pysjbukser i silke/sateng. Det gjør det lettere å bevege seg. Silke/sateng-laken kan også gjøre samme nytten.
  • Unn deg en massasje og gjerne en time hos akupunktør. det kan gjøre underverker for vonde og spendte muskler.
  • Bruk gode sko. 
  • Beveg deg - gjerne i terapibasseng. For eksempel i bassenggruppa for gravide som jeg starter opp igjen 5. oktober. Velkommen skal du være!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar